Erkape

Ocena oddziaływania na środowisko

Jak uzyskać decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach?

Aby uzyskać decyzjÄ™ Å›rodowiskowÄ… należy przygotować i zÅ‚ożyć we wÅ‚aÅ›ciwym organie administracyjnym KartÄ™ InformacyjnÄ… PrzedsiÄ™wziÄ™cia /KIP/ lub Raport Oceny OddziaÅ‚ywania PrzedsiÄ™wziÄ™cia na Åšrodowisko /Raport/. O rodzaju dokumentu, który powinien być zÅ‚ożony w celu uzyskania decyzji Å›rodowiskowej decyduje RozporzÄ…dzenie z dnia 9 listopada 2010 r w sprawie przedsiÄ™wzięć mogÄ…cych znaczÄ…co oddziaÅ‚ywać na Å›rodowisko. Rozporzadzenie okreÅ›la przedsiÄ™wziÄ™cia:

  1. mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko - wymagające przygotowania Raportu
  2. mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko - wymagające przygotowania Karty Informacyjnej Przedsięwzięcia, oraz
  3. przypadki w których zmiany dokonywane w obiektach sÄ… kwalifikowane jako przedsiÄ™wziecia o których mowa w pkt 1 i 2 powyżej.

Ważnym dla inwestora jest fakt, że właściwy organ administracyjny może ale nie musi, w trakcie postępowania administracyjnego, nałożyć na inwestora obowiązek złożenia Raportu Oceny Oddziaływania na Środowisko pomimo, że jego przedsięwzięcie wpisuje się w kategorę wymagającą przygotowania Karty Informacyjnej Przedsięwzięcia.

Korzyści

OszczÄ™dność czasu a co za tym idzie finansów, ponieważ rzetelnie wykonane opracowanie to skrócenie czasu zwiÄ…zanego z uzyskaniem decyzji i szybkie rozpoczÄ™cie inwestycji.

Cena

Cena wykonania Karty Informacyjnej PrzedsiÄ™wziÄ™cia jak i Raportu Oceny OddziaÅ‚ywania na Åšrodowisko uzależniona jest od rodzaju i skali planowanej lub rozbudowywanej inwestycji, jej lokalizacji w rozumieniu terenów ochrony przyrody - innymi sÅ‚owy jej wpÅ‚ywu na Å›rodowisko. Od tych czynników miedzy innymi zależy nakÅ‚ad pracy zwiÄ…zany z rzetelnym wykonaniem wniosku.

Zapraszamy do kontaktu z nami, po wstÄ™pnej niezobowiÄ…zujÄ…cej  rozmowie przygotujemy dla PaÅ„stwa ofertÄ™ cenowÄ….
Gwarantujemy pełną poufność nad udostępnionymi informacjami.

Co powinien zawierać Raport oceny oddziaływania na środowisko?

Raport o oddziaÅ‚ywaniu przedsiÄ™wziÄ™cia na Å›rodowisko powinien zawierać, zgodnie z ustawÄ… o udostepnianiu informacji o Å›rodowisku i jego ochronie, udziale spoÅ‚eczeÅ„stwa w ochronie Å›rodowiska oraz o ocenach oddziaÅ‚ywania na Å›rodowisko, informacje okreÅ›lone w artykule 66 niniejszej ustawy. Ogólnie można ująć jego zakres jak poniżej:

1) opis planowanego przedsięwzięcia;

2) opis elementów przyrodniczych Å›rodowiska objÄ™tych zakresem przewidywanego oddziaÅ‚ywania planowanego przedsiÄ™wziÄ™cia na Å›rodowisko;

3) opis istniejÄ…cych w sÄ…siedztwie lub w bezpoÅ›rednim zasiÄ™gu oddziaÅ‚ywania planowanego przedsiÄ™wziÄ™cia zabytków chronionych na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

4) opis przewidywanych skutków dla Å›rodowiska w przypadku niepodejmowania przedsiÄ™wziÄ™cia, uwzglÄ™dniajÄ…cy dostÄ™pne informacje o Å›rodowisku oraz wiedzÄ™ naukowÄ…;

5) opis wariantów uwzglÄ™dniajÄ…cy szczególne cechy przedsiÄ™wziÄ™cia lub jego oddziaÅ‚ywania;

6) okreÅ›lenie przewidywanego oddziaÅ‚ywania analizowanych wariantów na Å›rodowisko, w tym również w przypadku wystÄ…pienia poważnej awarii przemysÅ‚owej i katastrofy naturalnej i budowlanej, na klimat, w tym emisje gazów cieplarnianych i oddziaÅ‚ywania istotne z punktu widzenia dostosowania do zmian klimatu, a także możliwego transgranicznego oddziaÅ‚ywania na Å›rodowisko, a w przypadku drogi w transeuropejskiej sieci drogowej, także wpÅ‚ywu planowanej drogi na bezpieczeÅ„stwo ruchu drogowego;

7) uzasadnienie proponowanego przez wnioskodawcÄ™ wariantu;

8) opis metod prognozowania zastosowanych przez wnioskodawcÄ™ oraz opis przewidywanych znaczÄ…cych oddziaÅ‚ywaÅ„ planowanego przedsiÄ™wziÄ™cia na Å›rodowisko, obejmujÄ…cy bezpoÅ›rednie, poÅ›rednie, wtórne, skumulowane, krótko-, Å›rednio- i dÅ‚ugoterminowe, staÅ‚e i chwilowe oddziaÅ‚ywania na Å›rodowisko;

9) opis przewidywanych dziaÅ‚aÅ„ majÄ…cych na celu unikanie, zapobieganie, ograniczanie lub kompensacjÄ™ przyrodniczÄ… negatywnych oddziaÅ‚ywaÅ„ na Å›rodowisko, w szczególnoÅ›ci na formy ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, w tym na cele i przedmiot ochrony obszaru Natura 2000, oraz ciÄ…gÅ‚ość łączÄ…cych je korytarzy ekologicznych, wraz z ocenÄ… ich skutecznoÅ›ci odpowiednio na etapach realizacji, eksploatacji i likwidacji przedsiÄ™wziÄ™cia;

10) jeżeli planowane przedsiÄ™wziÄ™cie jest zwiÄ…zane z użyciem instalacji, porównanie proponowanej technologii z technologiÄ… speÅ‚niajÄ…cÄ… wymagania, o których mowa w art. 143 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony Å›rodowiska;

11) wskazanie, czy dla planowanego przedsiÄ™wziÄ™cia jest konieczne ustanowienie obszaru ograniczonego użytkowania, o którym mowa w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony Å›rodowiska, oraz okreÅ›lenie granic takiego obszaru, ograniczeÅ„ w zakresie przeznaczenia terenu, wymagaÅ„ technicznych dotyczÄ…cych obiektów budowlanych i sposobów korzystania z nich; nie dotyczy to przedsiÄ™wzięć polegajÄ…cych na budowie lub przebudowie drogi oraz przedsiÄ™wzięć polegajÄ…cych na budowie lub przebudowie linii kolejowej lub lotniska użytku publicznego;

12) przedstawienie zagadnień w formie graficznej;

13) przedstawienie zagadnieÅ„ w formie kartograficznej w skali odpowiadajÄ…cej przedmiotowi i szczegóÅ‚owoÅ›ci analizowanych w raporcie zagadnieÅ„ oraz umożliwiajÄ…cej kompleksowe przedstawienie przeprowadzonych analiz oddziaÅ‚ywania przedsiÄ™wziÄ™cia na Å›rodowisko;

14) analizÄ™ możliwych konfliktów spoÅ‚ecznych zwiÄ…zanych z planowanym przedsiÄ™wziÄ™ciem;

15) przedstawienie propozycji monitoringu oddziaÅ‚ywania planowanego przedsiÄ™wziÄ™cia na etapie jego budowy i eksploatacji lub użytkowania, w szczególnoÅ›ci na formy ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, w tym na cele i przedmiot ochrony obszaru Natura 2000, oraz ciÄ…gÅ‚ość łączÄ…cych je korytarzy ekologicznych, oraz informacje o dostÄ™pnych wynikach innego monitoringu, które mogÄ… mieć znaczenie dla ustalenia obowiÄ…zków w tym zakresie;

16) wskazanie trudnoÅ›ci wynikajÄ…cych z niedostatków techniki lub luk we wspóÅ‚czesnej wiedzy, jakie napotkano, opracowujÄ…c raport;

17) streszczenie w języku niespecjalistycznym informacji zawartych w raporcie, w odniesieniu do każdego elementu raportu;

18) źródÅ‚a informacji stanowiÄ…ce podstawÄ™ do sporzÄ…dzenia raportu.

 

 

Jakie dokumenty są wymagane do Raportu Oceny Oddziaływania na środowisko?

Każde przedsiÄ™wziÄ™cie ze wzglÄ™du na swojÄ… specyfikÄ™ oraz otaczajÄ…ce warunki, wymaga indywidualnego skompletowania dokumentów i informacji. Podstawowe dokumenty, które bÄ™dÄ… wymagane do sporzadzenia Raportu Oceny OddziaÅ‚ywania PrzedsiÄ™wziÄ™cia na Åšrodowisko wskazano poniżej. SÄ… to dokumenty, które mogÄ… być już w PaÅ„stwa posiadaniu, jeżeli jednak nie - należy zaÅ‚ożyć dodatkowy czas, niezbÄ™dny na ich uzyskanie ze stosownych organów administracyjnych.

  1. MapÄ™ ewidencyjnÄ… w skali 1:500 (oryginaÅ‚) lub poÅ›wiadczonÄ… przez wÅ‚aÅ›ciwy organ kopiÄ™ mapy ewidencyjnej obejmujÄ…cej przewidywany teren, na którym bÄ™dzie realizowane przedsiÄ™wziÄ™cie, oraz obejmujÄ…cej przewidywany obszar, na który bÄ™dzie oddziaÅ‚ywać przedsiÄ™wziÄ™cie.
  2. Wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, jeżeli plan ten zostaÅ‚ uchwalony, albo informacjÄ™ o jego braku (dla przedsiÄ™wzięć, dla których organem prowadzÄ…cym postÄ™powanie jest regionalny dyrektor ochrony Å›rodowiska);
  3. Wypis z rejestru gruntów, wydany przez organ prowadzÄ…cy ewidencjÄ™ gruntów  i budynków, pozwalajÄ…cy na ustalenie stron postÄ™powania, zawierajÄ…cy co najmniej numer dziaÅ‚ki ewidencyjnej oraz, o ile zostaÅ‚y ujawnione: numer jej ksiÄ™gi wieczystej, imiÄ™ i nazwisko albo nazwÄ™ oraz adres podmiotu ewidencyjnego, obejmujÄ…cy przewidywany teren, na którym bÄ™dzie realizowane przedsiÄ™wziÄ™cie, oraz obejmujÄ…cy obszar, na który bÄ™dzie oddziaÅ‚ywać przedsiÄ™wziÄ™cie (dziaÅ‚ki sÄ…siednie).

SzczegóÅ‚owe informacje, dane, parametry dotyczÄ…ce przedsiÄ™wziÄ™cia, pozwalajÄ…ce na realizacjÄ™ prac zwiÄ…zanych z opracowaniem Raportu Oceny OddziaÅ‚ywania PrzedsiÄ™wziÄ™cia na Åšrodowisko, uzgadniane sÄ… w kolejnym etapie wspóÅ‚pracy.


Czas i procedura uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach

PostÄ™powanie administracyjne zwiÄ…zane z uzyskaniem decyzji o Å›rodowiskowych uwarunkowaniach wiąże siÄ™ z realnym czasem ok 5-7 miesiÄ™cy. Ustawowo czas na wydanie decyzji wynosi do 2 miesiecy, nie jest jednak do tego czasu wliczony okres niezbÄ™dny na obowiÄ…zkowe opiniowanie Raportu Åšrodowiskowego przez SANEPID i RDOÅš. Do wspomnianych 2 miesiÄ™cy, należy również doliczyć okres niezbÄ™dny na uzupeÅ‚nienie informacji na wniosek urzÄ™du, konsultacje spoÅ‚eczne. W zwiÄ…zku z tym z ustawowych 2 miesiÄ™cy, postÄ™powanie może przedÅ‚użyć siÄ™ do ok 5-7 miesiÄ™cy jak wspomniano powyżej i jest to rzeczywisty czas z jakim powinien liczyc siÄ™ inwestor uzyskujÄ…c decyzjÄ™ Å›rodowiskowÄ…, przy zaÅ‚ożeniu, że Raport Oceny OddziaÅ‚ywania PrzedsiÄ™wziÄ™cia na Åšrodowisko wykonuje rzetelny wykonawca, specjalizujÄ…cy siÄ™ w tego rodzaju opracowaniach.

Procedowanie administracyjne w celu uzyskania decyzji środowiskowej przebiega nastęująco:

  • Weryfikacja Raportu
  • Ustalenie stron postÄ™powania
  • PrzedÅ‚ożenie Raportu do zaopiniowania przez SANEPID i RDOÅš
  • Zapewnienie udziaÅ‚u spoÅ‚eczeÅ„stwa w konsultacjach spoÅ‚ecznych
  • Zawiadomienie stron o zakoÅ„czeniu postÄ™powania i możliwoÅ›ci zapoznania siÄ™ z dokumentacjÄ…
  • Wydanie decyzji

 

 


WspóÅ‚praca w kilku krokach

  • wskazujemy podstawÄ™ prawnÄ… do wykonania opracowania - ocena zasadnoÅ›ci wykonania opracowania
  • kompletujemy informacje nt. planowanej inwestycji – audyt wstÄ™pny
  • udzielamy PaÅ„stwu informacji zwrotnej nt. sÅ‚abych i mocnych stron inwestycji
  • przygotowujemy RAPORT ÅšRODOWISKOWY w staÅ‚ym kontakcie z PaÅ„stwem
  • skÅ‚adamy w PaÅ„stwa imieniu wniosek w urzÄ™dzie na podstawie peÅ‚nomocnictwa do realizacji przedmiotowych usÅ‚ug
  • monitorujemy postÄ™p prac administracyjnych nad PaÅ„stwa sprawÄ…, pozostajemy w staÅ‚ym kontakcie z urzÄ™dnikami prowadzÄ…cymi postepowanie
  • uzupeÅ‚niamy, o ile wymagane na wniosek urzÄ™du, informacje nt. inwestycji
  • przekazujemy PaÅ„stwu uzyskanÄ… decyzjÄ™ Å›rodowiskowÄ…

 


 

 

 

 

Erkape

Najważniejszy jest dla nas dobry kontakt z klientem. Staramy siÄ™ w sposób przystÄ™pny dla każdego wyjaÅ›niać wÄ…tpliwoÅ›ci zwiÄ…zane z wymaganiami prawnymi z obszaru ochrony Å›rodowiska i odpowiadać na każde pytanie – ponieważ naszym zdaniem, tylko wzajemne zrozumienie skutkuje sukcesem.

O firmieWiecej o nas

Kontakt

ERKAPE Ochrona Åšrodowiska

 

ul. Białowieska 13 lok 11
04-063 Warszawa

tel. kom.  
e-mail:  

Rozpocznij współpracę
  • Opublikowano stawki opÅ‚at za korzystanie ze Å›rodowiska na 2018 rok
  • Prawo Wodne - kilka istotnych nadchodzÄ…cych i już obowiÄ…zujÄ…cych zmian
  • Uproszczona sprawozdawczość dla przedsiebiorców
© 2022 Erkape. Wszelkie prawa zastrzezone.